הומאופתיה היא טיפול בטוח – כל עוד הטיפול ההומאופתי נלקח בהתבסס על אבחון אצל הומאופת/ית מורשה/ית אגודה, הפועל/ת לפי סטנדרטים מקצועיים. התרגיל התקשורתי שמבקשת קבוצה קטנה של אנשים לבצע בראשית פברואר, כביכול לקחת "מנת יתר" של תרופה הומאופתית, הוא בעייתי מבחינות רבות, אך בשורה התחתונה מוכיח את בטיחותה של השיטה.
הטיפול ההומאופתי תלוי בהתאמה מדוייקת ופרטנית לבן אדם מסוים, ולכן ישנה סבירות נמוכה שנטילת תרופה הומאופתית אקראית תביא להרעלה.
נאמר זאת במיוחד בהתבסס על הטענה של המתנגדים, לפיה הומאופתיה היא רק דילול של חומר במים. הפקת תרופה הומאופתית היא הליך מורכב הרבה יותר. אם בכוונת המארגנים לדלל חומר כלשהו ותו-לא, אי אפשר לקרוא לזה הומאופתיה, אך אפשר להסיק משהו על מידת רצינותם המקצועית.
הומאופתיה היא טיפול יעיל – למרות הטענות השגויות המופיעות אצל הסקפטים, יש שקרים שקשה לשכנע בהם, ולא משנה כמה פעמים יחזרו עליהם מתנגדי ההומאופתיה. עשרות מחקרים קליניים, בפרט מהשנים האחרונות, מוכיחים באופן מובהק את יתרונה של ההומאופתיה ואת האפקטיביות שלה, הרבה מעבר לאפקט הפלצבו.
חזרה על השקרים כאילו אין מחקרים כאלה נובעת מבורות, מאינטרסנטיות, או אולי משילוב כלשהו של השתיים.
אנו, באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית, מזמינים , ועל ממצאיהם החד-משמעיים בדבר יכולותיה הטיפוליות הנהדרות.
בנוסף, מצורף מסמך מטעם המועצה האירופאית להומאופתיה קלאסית, אשר האגודה הישראלית חברה בה. מדובר בגוף המאגד עשרות אגודות במדינות שונות באירופה. מלבד שפע המחקרים המופיעים באתר המועצה, יש כאן התייחסות למחקר הקליני החד-משמעי בדבר יעילותה של ההומאופתיה בבעיות אורתופדיות שונות. התחום הספציפי הזה נחקר באמצעות למעלה מעשרים מחקרים ותוצאותיו חיוביות ביותר.
הקמפיין האנטי-הומאופתי סובל מבעייתיות אתית ומחקרית: כוונתם של מארגני הקמפיין בארץ ובעולם לשתות תרופות הומאופתיות היא בלתי אתית, ובעייתית גם מבחינה מחקרית.
ראשית, שאלה: מאיפה ירכשו המארגנים את התרופות ההומאופתיות ואיזה מהן יקחו? כאמור לעיל, "תרופות הומאופתיות" שמופקות בצורה לא מקצועית הן לא אפקטיביות. שוב, כאשר באתר הקמפיין נכתב שהתרופות ההומאופתיות הן רק "מים מדוללים", ברור שהמארגנים אינם ערים למיכון המורכב הכולל גם סדרות של ניעורים, הקפדה על מים מזוקקים, שימוש באלכוהול כחומר משמר, וכיוב'.
שנית, שתייה של התרופות ההומאופתיות, משל היו מים תמימים, עלולה לשדר מסר שגוי לציבור, כאילו מדובר במים גרידא, כאילו אין בכך סכנה. אם המארגנים שואפים לעקביות פנימית כלשהי בטענותיהם, הרי שעליהם לזכור שהם עצמם מתריעים מפני שימוש בתרופות הומאופתיות שלעתים (לטענתם בלבד, כמובן) מכילות חומרים מסוכנים (שימו לב לטיעון התשיעי בעמוד "למה להגיד לא להומאופתיה", לפיו מסיבות שונות "התכשירים ההומאופתיים עלולים להיות בלתי-בטוחים"). אגב, הטענה היא שטות במיץ, אבל השיטתיות המחשבתית של מארגני הקמפיין היא די לוקה.
דווקא מתוך הכרה בכוחם של הטיפולים ההומאופתיים לחולל שינויים במצבם של מטופלים, אנו יוצאים בקריאה למארגנים לא לזלזל בכוחם של התכשירים שירכשו (כאמור, בבתי מרקחת מוכרים וידועים).
רקע נוסף: בראשית פברואר אמור להערך באירופה קמפיין מטעם קבוצת מתנגדים להומאופתיה. בתל אביב תיערך "הפגנה" כבר ב-4 בפברואר. במהלכה, כמו בשאר המדינות, מתכוונים "מתנגדי ההומאופתיה" לשתות, לטענתם, תרופות הומאופתיות. מטרתם המוצהרת היא להמחיש שאין להומאופתיה שום אפקט, ושמדובר ב"אחיזת עיניים". הם מכנים את הקמפיין 10:23 (ובשעה זו אף יחלו באקט השתייה) מתוך התייחסות ישירה למספר אבוגדרו (עשר בחזקת עשרים ושלוש, בקירוב). כידוע, בדילול הדומה למספר אבוגדרו (ובהומאופתיה אנחנו משתמשים בדילולים שהם גם הרבה מעבר למספר הזה) אין סבירות סטטיסטית לנוכחותן של מולקולות חומר.
באתר הקמפיין בישראל ניכר שילוב של מידע שגוי, בעייתי ופופוליסטי. שלא במפתיע, אין במסגרת האתר של מתנגדי ההומאופתיה אזכור כלשהו לאגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית. יש להניח שלמארגני הקמפיין האנטי-הומאופתי יש סיבות טובות להמנע מחשיפת הקהל שלהם למידע המדויק והמלא על הומאופתיה כמצוין באתר האגודה: זה לא משרת את האג'נדה שלהם, להציג את ההומאופתיה כשיטה בעלת עקרונות ברורים ונסיון קליני חיובי ומתמשך, במיוחד כפי שמשתקף במחקרים הקליניים. בנוסף, בטח שלא משתלם להם להציג את האגודות להומאופתיה (בחו"ל ובישראל) כארגונים ותיקים ובעלי סטנדרטים מקצועיים מעמיקים.
דווקא מתוך הכרה בכוחן של הטיפולים ההומאופתיים לחולל שינויים במצבם של מטופלים, אנו יוצאים בקריאה למארגנים לא לזלזל בכוחם של התכשירים שירכשו (כאמור, בבתי מרקחת מוכרים וידועים).
האם מישהו בודק את האפקטיביות של אנטיביוטיקה כלשהי באמצעות נטילתה בכיכר מרכזית בעיר והנפת שלטים? לזה ייקרא דמגוגיה, לזה ייקרא פופוליזם. מארגני הקמפיין מגחיכים את עצמם, ורק את עצמם.
כאשר חוזרים על שקרים ומתעלמים מעובדות, כאילו אין מחקרים, הסיבה יכולה להיות בורות, אינטרסנטיות, ואולי אף שילוב כלשהו של השתיים.
המאמר נכתב ע"י רחל שבי, חברת וועד האגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית.