בשורה משמחת במיוחד, לקהילת ההומיאופתיה בארץ (ולהומאופתים דוברי עברית בכל העולם!):

המהדורה החדשה לספרה של ד"ר מיכל יקיר (PhD): סדר מופלא – הטבלה המחזורית של עולם הצומח – עומד לצאת לאור בימים אלו!

למי שאיננו מכיר את המהדורה הקודמת, כמה מילים על עבודתה של מיכל יקיר:

כבוטנאית בעברה וכהומאופתית ב-20 שנה האחרונות, משלבת מיכל את הידע הרחב שלה בעולם הצומח וידע רחב בהבנת הנפש ובתהליכי התפתחות המחלות האנושיות ביחד עם הבנת המטריה מדיקה ההומאופתית. מיכל יקיר רואה את התמונה הרחבה המתארת את התהליכים האבולוציוניים בעולם הצמחים ומצביעה כיצד אלו מכתיבים את התכונות האופייניות לכל משפחה ולכל רמדי באותה משפחה.

תמות ההתפתחות מסודרות בטבלה ובה טורים ושורות. נקודות המפגש בין תהליכי היווצרות האני בהיפרדותו מהכלל עד לשלב ההכרה בייחודיותו, לבין שלבי ההתפתחות וההתבגרות של הפרט – מלידה ועד זקנה ומות, מקפלות בתוכן את כל מגוון התמות בחוויית הקיום האנושי. מיכל מצליבה תמות אלו עם קבוצות על נתיב ההתפתחות האבולוציוני של עולם הצומח, תוך לימוד ה"מהות הגבוהה" של כל צמח, כהופעתו במטריה מדיקה, ובכך מאפשרת הצצה יחידה במינה דרך פריזמה ממורקת ונדירה.

לשאלתי "במה שונה המהדורה החדשה מקודמתה?" עונה מיכל:

"תוך כדי עבודה עם ההבנות אליהן הגעתי במהדורה הקודמת, הלכו ההבנות וגדלו. לאורך הזמן קיבלתי משובים מהומאופתים שעבדו עם הספר ואלו הוסיפו להרחבת ההבנה. בנוסף קיבלתי מקרים מהומאופתים והוספתי מקרים רבים מהקליניקה שלי וכעת הספר מכיל למעלה מ-100 מקרים שמדגימים את עיקרי הטבלה, בחלקם רמדיז קטנות ונדירות שקשה היה להגיע אליהן בדרך אחרת ללא עזרת הטבלה. בשנתיים שעברו רונן לוי ואני נפגשנו פעם בכמה שבועות כדי לעבוד על אחת הקבוצות, ובכל פעם שחזרנו אל הקבוצה 3-4 חודשים אח"כ, נראתה ההבנה הקודמת מצומצמת ולא ממצה את מה שהבנו במהלך התקופה שחלפה מאז – והמשכנו להרחיב את מה שכתבנו. נראה כי בכל פעם יש לכתוב גרסה חדשה ומעודכנת יותר. בנוסף, המהדורה הקודמת הייתה רק בסיס, ועם הזמן החלטתי שעלי להרחיב ולעשות עבודה שלמה ולכלול את כל הצמחים הקיימים (כמעט) במטריה מדיקה".

 

מעיון בספר החדש אכן ניכר כי תיאורי איפיוני הקבוצות (שלטעמי היו מנוסחות מצויין גם קודם לכן) מחודדים יותר, ההבנה מהודקת יותר ואף התמלול עבר עריכה חדשה. הושלמו משפחות כמו המורכבים והמצליביים וסדרות שלמות מהחד פסיגיים, משפחות שקודם לכן יוצגו ע"י מספר מצומצם של רמדיז מכילות כעת עשרות רמדיז. במהלך הזמן שחלף מאז פרסום המהדורה הראשונה נוספו עוד פרובינגים חדשים שאותם הכניסה מיכל לספר החדש ואשר חלקם קיבלה אישית ואין להשיגם באף מקור אחר.

 

נפח הספר כמעט הכפיל את עצמו: 300 עמודים (לעומת 168) וכעת הוא מכיל כ- 97% מכל המטריה מדיקה של רמדיז העשויות מצמחים.

גם לאלו שטרם הפנימו את תפיסת טבלת הצמחים של מיכל יקיר, הספר החדש הוא כשלעצמו אוצר בלום של מטריה מדיקה. נראה כי מיכל עברה במסרק דק על כל מקור אפשרי (כולל סמינרים של טובי ההומאופתים בעולם) והצליחה להכליל את החיוני והמאפיין ביותר לכל רמדי. בנוסף, בשוליו השמאליים של הדף רשמה את השם המדעי העכשווי של הצמח, הכלילה מידע בוטני, פולקלור והקשרים נוספים. הספר כולל עשרות תצלומים ואיורים מרהיבים ערוכים בטוב טעם והפעם הוא מודפס בצבע מלא. בסוף הספר אינדקס שמות הרמדיז בלטינית, אינדקס בעברית של שמותיהם העממיים של הצמחים בעברית וכן אינדקס נושאים.

 

לסיכום, ספר אנציקלופדי שאין שני לו בספרות ההומאופתית העולמית והוא יוצא לאור בעברית!

הספר יצא מן הדפוס לקראת הסמינר "תנועה בתוך טבלת הצמחים" שייערך ב- 31.8.09 בבית סוראסקי, תל השומר (וימכר בהנחה לקראת אירוע ההשקה) .

למי שלא יהיה בסמינר ניתן כבר להזמין עותקים אצל מיכל יקיר.

 

אני מתפתה להמר: לא נראה כי ב- 20 שנה הקרובות ייצא בעברית ספר המתקרב ל"סדר מופלא – הטבלה המחזורית של עולם הצומח"!

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment